Stă înaintea publicului, ținând în mână un glob de sticlă transparent. Mâinile sale încep să se miște, se curbează, se învârt cu o fluiditate extraordinară. Globul pare a fi magic, suspendat în aer, separat de mâna lui și, cumva, parte din ea.
Apoi sfera începe să se ruleze pe mâna lui, în față și în spate, printr-o mișcare neîncetată. Prestanța lui este acaparantă.
Publicul nu înțelege și este uluit complet. Ce face acest bărbat? Jonglerie de contact! Spre deosebire de jongleria tradițională, în care jonglerul aruncă bile sau alte obiecte în aer, jonglerii de contact manipulează una sau multe obiecte pe mâini și corp prin mișcări fluide, fine.
Această formă de artă și divertisment – cunoscută și ca manipulare dinamică, joc de sferă, rulare sau echilibru sferic – este bazară pe o practică de bile antică din Orient. Totuși, în timp ce rădăcinile artei merg până acum câteva mii de ani , manipularea dinamică pe care o cunoaștem azi își are originile din anii 1970 și 1980.
Pe atunci, un artist inovator și jongler, Michael Moschen, a descoperit ideile fundamentale și mișcările jongleriei de contact pe care o cunoaștem azi. Chiar și atunci când învârtim un pix pe degete, putem spune că este o formă a acestei jonglerii.
Pentru mulți oameni, prima întânire cu această formă de divertisment a venuit atunci când au privit un film numit „Labyrinth”. Filmul de fantezie ți aventură l-a avut ca personaj principal pe David Bowie care a demonstrat mai multe feluri de trucuri ale jogleriei de contact. De fapt, cel care le făcea era chiar Moschen.
Alte persoane au observat aceste trucuri în performanțele de la circ sau alte evenimente similare. Jongleria de contact este, așadar, o formă de artă și de divertisment nouă, dar cu rădăcini antice. Acest fapt nu este chiar surprinzător, mai ales că bilele sunt folosite de mii de ani în toate culturile globului.
În timp ce prestațiile jongleriei de contact nu au fost efectuate în trecut, acestea atrag atenția asupra multor elemente comune din vremurile antice.
Unul dintre aceste elemente este învârtitul pe palmă. Acum mii de ani, în timpul dinastiei Ming, bilele medicinale mici, de metal, au fost folosite pentru recuperarea din urma rănilor sau pentru a îmbunătăți dexteritatea oamenilor.
O persoană lua două sau mai multe bile în mână și le rotea în palmă. Această formă este destul de similară cu mășcările necesare pentru jongleria de contact din zilele noastre.
În mod similar, Myanmar a dat naștere tehnicii rulării bilei pe corp, bazându-se pe chinlone, o prestație populară de dans sportiv de acum peste 1500 de ani.
Echipele concurau în chinlone în funcție de cât de bine puteau jongla o bilă de ratan. Jucătorii puteau atinge mingea doar cu mâinile, genunchii sau picioarele, dar, de-a lungul secolelor, s-au dezvoltat mai mult de 200 de tehnici diferite de a atinge bila doar cu aceste părți ale corpului.
Mai mult, gimnastica ritmică a preluat elemente din chinlone, în jurul anilor 1880, devenind un sport olimpic în 1984 (gimnastica ritmică cu bila).
Acest bărbat din imagine nu jonglează doar bile, ci și cercuri de plastic sau de fier care parcă alunecă și plutesc deasupra corpului lui.