Ne gasesti pe

Radio Simplu

Lucruri pentru care nu merită să te simți vinovat

Ți se întâmplă să te simți des vinovat? Până la un anumit moment, este o emoție naturală, normală. Ne face să realizăm că am făcut ceva greșit și ne ajută să învățăm din greșeli. Faptul că ne simțim vinovați ne ajută să ne redresăm, să ne reamintim despre moralitate.

Pe de cealaltă parte, nu este sănătos să ne simțim vinovați mereu, în special dacă vina este legată de lucruri triviale, cum ar fi să-i spui vecinei tale că nu poți să stai îi fii bonă săptămâna viitoare. De dragul sănătății tale mintale, iată care sunt câteva moduri în care să te confrunți cu această situație:

1. Caută o perspectivă din exterior: împărtășește-ți sentimentele cu altcineva. Asta îți dă ocazia să te calmezi și să vezi situația dintr-un unghi nou. Alege un prieten sau o rudă care nu te va judeca și nu este direct implicată cu situația sau persoana care te face să te simți vinovat.

Dacă nu te poți gândi la nimeni din familia ta sau cercul social, încearcă să discuți cu un terapeut, un preot, sau cineva care te poate asculta.

2. Află care este lucrul de care au nevoie ceilalți: dacă vina ta este legată de ceea ce crezi că ar trebui să faci, atunci încearcă să te documentezi. Discută cu persoanele implicate. De cele mai multe ori, ne simțim vinovați pentru că nu ne ridicăm la propriile noastre standarde.

Pierdem din vedere ceea ce vor, de fapt, cei din jur de la noi.

3. Dă-ți seama dacă mai sunt și alte emoții pe care le simți alături de vină: ai nevoie de un moment pentru a te gândi ce simți cu adevărat. Mai există vreun alt sentiment? Poate că există și nervi în joc.

4. Învață cum să scapid e trecut: toată lumea face greșeli. Dacă nu poți să scapi de trecut sau nu vrei, atunci te vei simți vinovat pe veci pentru că nu vei fi niciodată perfect. Găsește un mod de a-ți exprima sentimentele într-un mod care să te ajute să treci peste.

De exemplu, poți scrie într-un jurnal ceea ce ți se întâmplă, poți scrie scrisori persoanelor cărora le-ai greșit și apoi le poți arde. Iartă-te pentru greșelile pe care le-ai făcut și amintește-ți că a greși e omenește. Dacă vina ta te face anxios sau deprimat, atunci trebuie să iei legătura cu un terapeut.

5. Stabilește limite clare: te-ai simțit vreodată vinovat după ce ai spus nu, chiar dacă cererile lor sunt absolut nerezonabile? Spre exemplu, dacă prietenul tău te roagă să-l duci la aeroport, deși tu ești obosit, te simți vinovat când îl refuzi?

Această vină reiese la suprafață atunci când îți neglijezi nevoile în defavoarea altora. Este un sentiment nobil să pui nevoile altora mai presus de ale tale, dar starea ta de bine trebuie să fie o prioritate.

Asta se aplică indiferent de persoana în cauză: un prieten, un partener, o rudă sau chiar copilul tău.

Dacă oamenii îți cer să faci lucruri care te-ar costa prea mulți bani, timp sau energie, trebuie să impui limite!