Radio Simplu

Exerciții pentru durerile de spate și gât

În 2020, orele pe care le petreceam la serviciu, în fața calculatorului, s-au transformat în ore petrecute în dormitor sau în sufragerie, cu ochii ațintiți în ecranul laptopului. A fost dificil pentru adulți și pentru copii, în același timp.

Sedentarismul este o problemă serioasă care generează o serie largă de afecțiuni. Printre cele care apar prima dată se află durerile localizate la nivelul gâtului și la nivelul spatelui. Statul pe scaun ore îndelungate este unul dintre principalii factori responsabili pentru aceste două tipuri de dureri, deoarece crește tensiunea la nivelul musculaturii.

Cu dureri de spate și de gât s-au confruntat și prezentatoarea tv, Ela Crăciun și fiica ei, Alessia. Întâlnirile online, filmările pentru social media și conferințele-toate, de acasă, și-au pus rapid amprenta asupra stării de bine a prezentatoarei.

Anul acesta, mai mult ca niciodată, am văzut pe „pielea mea” că sportul este mișcare curată. Nu pot să zic că în 2019 eram prima la sală sau m-am dat prea tare peste cap, dar mă plimbam mai mult, mergeam pe jos și, slavă cerului, mai nimeream și pe la pilates măcar de două ori pe lună. Așa că mă număr și eu printre cei care nu mai văd nevoia de sport ca pe o necesitate de corpului de a fi mai bine conturat, ci de a funcționa normal, a declarat prezentatoarea TV.

De durerile din zona spatelui și gâtului nu a scăpat nici fiica ei, Alessia. Orele de curs petrecute în fața laptop-ului, iar ulterior, temele și proiectele au făcut ca fiica Elei să simtă dureri stânjenitoare.
Școala online – cu toate beneficiile ei pentru care sunt recunoscătoare, a răpit totuși din viața copiilor ceva de care aveau nevoie „ca de aer”: mișcarea din pauze. În mod normal, oricine stă pe scaun mai multe ore pe zi ar trebui să se ridice la 40-50 de minute, să se plimbe puțin, să facă niște întinderi, ca să își pună din nou corpul în mișcare. Copiii noștri au ajuns ca de la ridicările regulate de pe scaun + agitația din pauză și joaca de după școală să își petreacă cea mai mare parte a timpului ațintiți în fața unui ecran, la școală, sau pe canapea, de multe ori tot cu un ecran în față, a mai adăugat Ela Crăciun.
Preocupată deja de o perioadă lungă de timp de stilul de viață sănătos pentru adulți și pentru copii deopotrivă, Ela Crăciun, deținătoarea unuia dintre cele mai citite bloguri de parenting din țara noastră a stat de vorbă cu un specialist care a răspuns unei serii de întrebări.

Doctorul kinetoterapeut Elena Căciulan trage un semnal de alarmă în articolul publicat de jurnalistă și atrage atenția asupra importanței reintroducerii minutelor de sport în programul zilnic.

Cele mai frecvente dezechilibre posturale pe care eu le-am întâlnit au fost: asimetrii care au apărut la nivelul umerilor, adică avem un umăr mai sus, unul mai jos, o proiecţie anterioară a umerilor, adică un spate cifozat, un spate rotunjit, putem să avem asimetrie la nivelul bazinului, stau aşa copiii mai într-o parte, mai şoldit cum se spune în popor. După aceea, felul în care aceşti copii merg, pentru că stau cu genunchii, cu şezuta între călcâie şi se produce o rotaţie la nivelul şoldului şi de cele mai multe ori lipsa aceasta de mişcare şi de control postural, îi face pe aceşti copii să meargă cu picioruşele fie aşa depărtate către lateral sau cu picioruşele către interior. Ce aş ruga eu părinţii este ca ei să se uite la talpa pantofilor, pentru că de cele mai multe ori ea este tocită fie în interior, fie în exterior, a declarat kinetoterapeutul.

Ela Crăciun a filmat chiar și un videoclip în care se antrenează pas cu pas alături de fiica sa, Alessia, pe care l-a postat pe Instagram, acolo unde are o comunitate activă de aproape 100,000 de urmărtiori. Îmbrăcate în echipament sportiv, folosind articole sportive și îndrumate permanent de specialist, cele două arată care sunt exercițiile utile care luptă împotriva durerile de spate și din zona gâtului. Care sunt exercițiile dar și răspunsurile complete ale specialistului, din timpul discuției cu prezentatoarea Tv, poți urmări-aici.