Dacă asociația de proprietari a fost înființată înainte de 2018, atunci exista obligație legală de actualizare a documentelor constitutive ale asociației conform legii 196/2018:
ART. 104
(1) În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, asociațiile de locatari din condominiile ale căror unități de proprietate individuală au fost dobândite în proprietate în condițiile legii și care nu au fost reorganizate în asociații de proprietari au obligația să se reorganizeze în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Legea 196/2018 a intrat in vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, adică la finalul anului 2018. Aceasta înseamnă ca termenul de 12 luni pentru actualizarea pe noua lege a expirat din 2019.
Ce înseamnă aceasta pentru asociațiile de proprietari care încă nu sunt actualizate?
În primul rând poate însemna o problemă de relaționare cu terții, fie ei privați sau instituții de stat.
Un exemplu elocvent îl reprezintă băncile, care anual sunt obligate de normele BNR să ceară clienților lor actualizarea datelor. Dacă ești persoană fizică, completezi un formular și ai scăpat. Dacă ești societate comercială, completezi un formular și depui si un certificat constatator de la Registrul Comerțului (care din fericire poate fi obținut online) și ai scăpat. Dacă în schimb ești asociație de proprietari, atunci ai de depus dovada componenței conducerii asociației de proprietari (confirmată fie de o instituție de stat, fie de o declarație notarială pe proprie răspundere) și documentele constitutive ale asociației de proprietari. În cazul în care documentele constitutive sunt compuse conform legilor vechi care au fost abrogate de legea 196/2018, atunci veți fi puși în situația neplăcută de a avea contul bancar blocat până la reintrarea asociației în legalitate.
Un alt exemplu elocvent îl reprezintă de data aceasta interacțiunea cu instanțele de judecată. Deși practica judiciară nu este unitară, au fost situații în care pe baza lipsei reprezentativității asociației de proprietari pentru ca era neactualizată, procesul s-a închis din oficiu. Gândiți-vă că aveți un restanțier pe care ați decis să-l acționați în judecată pentru recuperarea prejudiciului, iar când mergeți sa vă susțineți cauza în instanță, judecătorul închide dosarul pe motiv de nereprezentativitate.
https://administratorscaridebloc.ro/ oferă servicii complete pentru asociațiile de proprietari, de la reprezentare în instanță pentru înființarea sau actualizarea asociațiilor de proprietari, la administrarea sau cenzoratul acestora. Indiferent că sunteți o comunitate la început de drum sau o asociație de proprietari cu vechime, aveți nevoie de specialiști pentru a intra in legalitate și a beneficia de servicii de administrație bloc profesionale.
Problema reprezentativității poate fi detaliată din mai multe unghiuri.
Pe de o parte din punctul de vedere al membrilor asociației de proprietari. La asociațiile vechi, găsim adesea în documente membri ai asociației care au vândut de ani de zile proprietatea, sau chiar au decedat. De aici rezultă și o altă problemă, cea a nulității adunărilor generale. Dacă la adunarea generală nu au fost convocați membrii asociației, cum s-a făcut prezența? Conform Legii 196/2018, Art. 2, litera (o): membru al asociației de proprietari – proprietarul semnatar al acordului de asociere sau al unei cereri depuse la asociație; Iar conform Art. 17, punctul (9): Odată cu pierderea calității de proprietar în condominiu încetează statutul de membru al respectivei asociații de proprietari.
Aceasta înseamnă că primul pas în actualizarea asociației de proprietari, îl reprezintă chiar actualizarea membrilor asociației. Noii proprietari fac cerere de adeziune la asociația de proprietari și sunt considerați automat înscriși.
Un alt punct de vedere, strâns legat de cel al actualizării membrilor asociației de proprietari îl reprezintă alegerea președintelui și a membrilor comitetului executiv. Prima condiție este ca aceștia sa fie nu doar proprietari, ci și membri ai asociației de proprietari. Automat, de aici rezultă problema reprezentativității: întrunește președintele condițiile legale (este proprietar, sau doar rudă cu proprietarul, este sau nu membru al asociației, adunarea generală în care a fost votat președinte a fost legal convocată, a avut cvorum și a fost statutară)?
Un ultim punct de vedere ar fi sancțiunile legale. Dacă unul dintre proprietari reclamă la primărie asociația, pentru orice aspect consideră potrivit, în urma controlului se va constata și lipsa actualizării, obligația fiind a președintelui. Amenda este între 200 si 1000 de lei și se adresează președintelui în nume propriu, nu asociației de proprietari.
Iată cum lucruri care pot părea simple la prima vedere, pot genera complicații ulterioare care pot bloca activitatea unei asociații de proprietari. Pentru o tranziție ușoară în legalitate contactați https://administratorscaridebloc.ro/contact/






