Anunț important pentru românii care au venituri din chirii. Noi modificări au fost introduse. Ce trebuie să știe proprietarii?
Anunț important pentru românii care au venituri din chirii. Au fost introduse anumite modificări privind regulile de impozitare. Ce trebuie să știe persoanele care au dat în chirie o casă sau un apartament?
Noi reguli pentru românii care au venituri din chirii
Conform modificărilor Ordonanței de Urgență nr. 115 din 2023, vizate vor fi persoanele fizice care administrează mai mult de cinci contracte de închiriere. Mai exact, va fi înlăturată opțiunea de a raporta aceste venituri ca fiind din activități independente în sistem real.
Prin urmare, românii care realizează venituri din chirii, având imobile în proprietate personală, indiferent de numărul contractelor de închiriere, nu vor mai avea posibilitatea de a-și deduce eventuale cheltuieli pentru stabilirea veniturilor impozabile.
Banii obținuți din închirierea apartamentelor, garsonierelor sau caselor vor fi impozitați cu 10 %, în 2024. Taxa va fi aplicată după deducerea unei cote forfetare de cheltuieli de 20%, explică experții EY România.
Până acum, regulile prevedeau ca persoanele fizice care aveau venituri din chirii, impozitate cu 10 la sută, să aibă posibilitatea de a alege pentru deducerea unor cheltuieli la stabilirea impozitului.
Până când trebuie să fie completată declarația unică
Totodată, românii care au venituri din chirii trebuie să înregistreze contractele de închiriere la ANAF, în termen de 30 de zile de la data semnării documentelor. Același lucru se va întâmpla și în cazul în care sunt făcute anumite modificări în contractul de închiriere.
Impozitul trebuie achitat până la data de 25 mai a anului următor celui în care banii au fost obținuți din aceste activități. De altfel, veniturile vor fi raportate completând declarația unică, cunoscută drept Declarația 212.
„Recomandăm ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. În conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:prin intermediul serviciului “Spaţiul privat virtual” (SPV). Sau pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.
De asemenea, formularul poate fi depus și în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire (data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz)”, arată ANAF.